Hver uge vurderes kvaliteten af varerne ude på fælleslageret, hvor vi modtager dem. Pakkevagterne opdager som regel dårlige varer, som evt. er blevet overset på fælleslageret. Derfor skal der helst ikke være nogle dårlige grøntsager i ugens pose. En dårlig grøntsag har råd eller mug og bør kasseres, inden den ender i posen. Pletter, misfarvning eller en skæv form betragtes ikke som en dårlig grøntsag. I KBHFF aftager vi nemlig skæve grøntsager, som avlerne ikke kan sælge til supermarkederne eller restauranterne. Det gør vi for at minimere madspild. Smagen kan sagtens være helt i top, selvom varen har en mærkelig form eller farve.
Det sker sjældent, men det kan ske, at der er varer med råd eller mug i posen. Et eksempel er da vi modtog hyldebær en varm sommerdag. Der var meget varmt og meget sol i dagene op til, at bærene skulle høstes. Forrådnelsesprocessen gik derfor hurtigere, end avleren havde regnet med. Avleren kasserede selv 15%. På fælleslageret blev yderligere ca. 30% kasseret. Det blev besluttet på dagen, at medlemmerne skulle have den anden halvdel men kun betale 10% af den oprindelige pris. Alle kassevagter blev ringet op, og fik besked herom. Et andet eksempel er, at vi har taget imod æbler med haglskader. KBHFF indkøbte æblerne billigt og kunne derfor også sælge dem til medlemmerne billigt. Fordi æblerne havde haglskader, havde de brune pletter, og en mindre del af dem, havde mug i pletterne, hvilket først blev opdaget af medlemmerne hjemme i køkkenerne.
Finder du en grøntsag med mug eller råd i posen, bør du skrive til bestyrelsen (bestyrelse@kbhff.dk) og indkøbsgruppen (indkoeb@kbhff.dk), så snart du opdager den dårlige vare. Gerne med et billede af problemet. De to grupper står for at håndtere klagesager og vil vurdere, hvor grelt det er. Og er det mere end 5% af posen, der er dårlig, kan du få refunderet de dårlige varer. Derudover er det vigtigt, at indkøbsgruppen får besked, så de kan give feedback videre til avleren og forhåbentlig undgå fremtidige sager.